Türk TIR’lara Schengen kıskacı

Uluslararası karayolu ta­şımacılığında geçiş bel­gesi kotaları, geçiş üc­retleri ve sürücü vizeleri AB ile ticareti kıskaca almış durumda. Sıcak yaz koşullarında sınır ge­çişlerinde de uzun TIR kuyruk­ları oluşuyor. Ulaştırma ve Alt­yapı Bakanlığı özellikle transit taşımalarda geçiş belgesi kota­ları ve ücretleri konusunda son dönemde kara yolu taşımacılık sektörünü rahatlatacak geliş­meler sağladı ve önemli kaza­nımlar da elde edildi. Bulgaris­tan, Romanya ve Yunanistan’ın da aralarında bulunduğu bazı AB üyesi ülkelerden sağlanan geçiş belgesi sayılarında da önemli artışlar oldu. Bazı ül­ke geçişlerinde ise geçiş ücret­lerinin tamamen kaldırılması sağlandı.

AB ülkelerinin transit taşımalarda Türk taşımacıları­na uyguladıkları transit kısıt­lamaların ise Türkiye-AB tica­retine olumsuz etkileri kendi­ni hissettiriyor. Sürücülerin vize almadaki sıkıntıları yanı sıra, geçiş belgesi kotaları, ge­çiş ücretleri ve Kapıkule başta olmak üzere sınırlarda uzayan TIR kuyrukları lojistik ve dış ti­caret sektörünün sorunu olma­ya devam ediyor. Kapıkule’den çıkış yapan bir TIR’ın yolculu­ğu AB üyesi olan veya olmayan ülkeleri kapsadığı için bu yol­culuğun geçiş belgesi engeli­ne takılmaması gerekiyor. AB üyesi olmayan Sırbistan AB’ye geçişte önemli bir kavşakta bu­lunuyor.

Sırbistan geçişlerinde 2022’den bu yana önemli bir so­run gözlenmiyor. Ancak Türki­ye’nin AB’deki en büyük ticari ortağı Almanya’ya ulaşmak için Türk TIR’ları Çekya toprakla­rını kullanmak zorunda. Çek­ya’nın geçiş belgesi konusunda Almanya gibi cömert olmadığı düşünülünce TIR geçişlerinde Çekya kotası uluslararası ka­ra taşımacılığı yapan şirketler için sorun oluşturmaya devam ediyor. Çekya, Türk TIR’ların­dan bir dönem transit geçişler­de geçiş belgesi istemezken, ül­kenin karayolu altyapısını ve TIR sayısındaki ciddi artışı ge­rekçe göstererek kota uygula­masına devam ediyor.

Çekya’nın yanısıra İtalya, A­vusturya, Slovenya da geçiş belgelerinde en fazla baskının hissedildiği ülkeler arasında yer alıyor. Küresel ticaret sı­nırları aşan bir ticaret olması yönüyle geçiş belgesi ve geçiş kotaları gibi engellerin kaldı­rılması ve sınır geçiş işlemleri­nin dijitalleşmesi doğu batı ek­seninde ticaretin serbestleş­mesi ve hızlanması açısından büyük bir önem taşıyor.

Belirli sayıda ikili, transit, üçüncü ülke ve dönüş yükü ge­çiş belgeleri her yılın başında ilgili ülkelerden Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığı tarafın­dan teslim alınarak Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) organizasyonunda da­ğıtıma sunuluyor.

GEÇİŞ BELGESİNDE NAKİTSİZ DÖNEM 24 EYLÜL’DE BAŞLIYOR

Geçiş belgelerinde nakit ödeme uygulamasına zaman kaybı ve güvenlik açığı dolayı­sıyla son veren TOBB, yeni bir sisteme geçecek. “Abonman Sistemi” ile firmalar kendi be­lirledikleri tutarı kullanıcı he­saplarına sanal pos sistemi aracılığıyla GEBOS-2 (Geçiş Belgesi Otomasyon Sistemi) üzerinden önceden yükleyebi­lecekler ve her bir geçiş belgesi satın alımlarında mevcut ba­kiyelerinden geçiş belgesi üc­reti tahsil edilecek. Abonman sistemi uygulaması 24 Eylül 2024 tarihi itibarıyla haya­ta geçirileceği için bu tarihten sonra herhangi bir nakit öde­me yapılmayacağı duyuruldu.

TÜRK SÜRÜCÜLERİNE UYGULANAN VİZE ENGELİNE KARŞI İMZA KAMPANYASI

Uluslararası Nakliyeciler Der­neği (UND), Türk sürücüleri­ne uygulanan Schengen vize engellerine dikkat çekmek ve bu sorunun çözülmesi için bir imza kampanyası başlattı. Change.org üzerinden başla­tılan kampanya, Türk sürücü­lerinin yaşadığı vize sorunla­rını gündeme taşımayı, AB ve Türk yetkililerinden acil çö­züm talep etmeyi amaçlıyor.

Kampanya metninde “Türk sürücüleri, AB’nin Türkiye’de ürettiği malı AB’ye, AB’nin ken­di içinde ürettiği malı Türki­ye’ye ve üzerinden Kafkaslar, Orta Asya ve Ortadoğu’ya taşı­maktadırlar. Sürücüye vize en­geli esas itibariyle Avrupa’nın kendi çıkarına aykırı bir du­rumdur. TIR sürücülerine yö­nelik Schengen engeline dur deyin. Ticaretin önündeki bu duvarı kaldırmak, bu haksızlı­ğa son vermek için imza kam­panyamıza katılın” denildi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir